Collega Joke de Jong leraar van het jaar 2016

zondag 9 oktober 2016

Drama-docente Joke de Jong van Het Schoter is ‘Leraar van het jaar 2016’ voor het voortgezet onderwijs. Ze ontving de titel afgelopen zaterdag tijdens het Lerarencongres in Amersfoort uit handen van minister Jet Bussemaker.

‘Hij staat nu hier op tafel’, zegt Joke een dag later, ‘maar ik zet de award natuurlijk in mijn klas. Hij is toch ook van de school en de leerlingen.’ En even later: ‘Oh, ik ga morgen op kamp met mijn brugklas. Dan moet ik op de fiets.’ Tegen haar man: ‘Dan moet jij hem maar meenemen met de auto. Dat ding is loodzwaar.’

Ambassadeur
Ze moet er nog een beetje aan wennen. Als ze woensdag terugkomt van kamp, zit ze ’s avonds alweer bij de Onderwijscoöperatie, de organisatoren van de Leraar van het Jaar-verkiezing. Om een verdeling van de taken te maken. ‘Want je bent niet alleen leraar van het jaar, je bent vooral een jaar lang ambassadeur van het voortgezet onderwijs. Het geeft me de kans om als lid van de LerarenKamer op een breder niveau over de toekomst van het onderwijs mee te praten en te denken.’ Dat geldt trouwens voor alle winnaars, want behalve Joke in het VO, waren er ook nog winnaars in de categorieën Primair Onderwijs, Speciaal Onderwijs en mbo.’

Goede reclame
Joke begon in 1998 in het onderwijs. Daarvoor was ze freelance theaterdocent. In 2001 kwam ze op Het Schoter, met als voornaamste uitdaging dat ze haar dramalessen ook kon geven in de bovenbouw. ‘Op Het Schoter kun je drama als examenvak kiezen. De faciliteiten zijn er geweldig. We hebben twee dramalokalen en een prachtige theaterzaal.’ Ze werd door een ouder opgegeven voor de verkiezing. ‘Ik wist van niks. Ik had een projectweek met mijn klas in juni en ik werd gebeld.’ Uit achthonderd kandidaten was ze op een shortlist van tien gekomen. ‘Ik heb het er wel even over gehad met de schoolleiding. Maar we hebben besloten door te gaan. Per slot van rekening is het ook een hele eer en een goede reclame voor de school.’

Uit het juryrapport: Deze nieuwe Leraar van het Jaar 2016 VO maakt niet alleen het verschil in het leven van leerlingen, ze geeft ook iedere leerling recht op zijn eigen zijn. Ze motiveert leerlingen het beste uit zichzelf te halen. Ieder kind leert in haar lessen ook de ander te accepteren en te respecteren in diens uniciteit. Joke is bevlogen en creatief. Bovendien actief op het gebied van onderwijsvernieuwingen en in staat om op alle niveaus over het onderwijs te praten. Door een onderzoekende houding worden niet alleen de leerlingen gestimuleerd, maar worden ook de collega’s in dit proces meegenomen.

Oscar-achtig
En afgelopen zaterdagmiddag zat ze dan met de andere drie overgebleven finalisten in de Circustent op het terrein van het ROC Midden Nederland. Die tent was tot de nok toe gevuld met ‘fans’, zoals Joke zegt. Alle finalisten hadden een bus tot hun beschikking. Collega’s, familie en leerlingen waren meegereisd. ‘Het was een Oscar-achtige uitreiking’, zegt de winnares. ‘Toen de minister uit het juryrapport begon voor te lezen en het ging over onderwijsvernieuwing, dacht ik: het zal toch niet… En ja, even later stond ik daar en werd ik door de minister ondervraagd. Nee, ik had geen speech voorbereid. In de bus terug was het heel gezellig. En ’s avonds zijn we met een klein clubje uit eten geweest. Wat er verder op school gaat gebeuren, weet ik niet. Ik moet maandag dus op kamp.’

Pitch
Voor haar uiteindelijk finaleplaats moest ze een motivatie schrijven, een filmpje insturen en een pitch houden, waarin ze een aantal speerpunten voor het onderwijs naar voren bracht. ‘Een paar dingen waar ik me voor wil inzetten. Het belang van voldoende praktijk in de lerarenopleiding. Ik ben zelf ook lerarenopleider en ik merk dat onze aankomende docenten daar behoefte aan hebben. Punt 2: het behoud van creatieve vakken, waarmee we onze leerlingen de kans bieden zichzelf ook op een andere manier te ontwikkelen. En daarbij vooral ook hoe we deze vormende vakken kunnen combineren met nieuwe technologieën. Verder geloof ik in differentiëren. Dat is hartstikke moeilijk als je een klas hebt van 30 leerlingen, maar het is zó belangrijk. We willen toch het beste uit leerlingen halen? Dat vind ik echt iets om op een hoger niveau te bespreken.’

Authentiek
Wat is haar geheim? ‘Ik geloof in luisteren en leren van elkaar. In oprechte nieuwsgierigheid van de leraar in de leerling. Een onderzoekende houding. Maar het belangrijkste is: blijf authentiek. Je kunt allerlei rollen inzetten als docent, maar je moet altijd jezelf blijven.’