Leerlingenprofiel

Leerlingen verlaten Het Schoter met specifieke vaardigheden die hen grote voordelen biedt bij hun verdere leven.

g

Niveau

Het Schoter is voor leerlingen voor:

  • mavo, havo en vwo; 
  • Sportief talent in zgn. sportklassen;
  • Tweetalig onderwijs op vwo.

Kennis

De leerling heeft basiskennis van:

  • de Nederlandse taal; 
  • het werken met computers. 
o

Specifieke kenmerken

Voor het Schoter is het van belang dat de leerling:

  • zich eerst verdiept in het onderwerp (‘denken’), een plan maakt en dan aan de slag gaat (‘doen’).

Instelling

De grondhouding bij het Schoter is dat de leerling:

  • eerst denkt voordat hij/zij doet;
  • niet snel opgeeft bij een teleurstelling;
  • zelfbewust is  vanwege kennis over eigen talenten en valkuilen; 
  • kritisch naar zichzelf en zijn/haar werk kan kijken;
  • met kritiek kan omgaan; 
  • open staat voor tips; 
  • verantwoordelijkheidsgevoel heeft. 
l

Vaardigheden

Het Schoter vindt het belangrijk dat de leerling:

  • goed leert communiceren en (zichzelf) presenteren (zowel mondeling als schriftelijk in het Nederlands en Engels);
  • initiatief durft te nemen;
  • feedback kan geven en ontvangen;
  • kritisch kan en durft te zijn;
  • verantwoord keuzes leert maken;
  • goed samen kan werken.