Hoe houden we de leervorderingen bij?

Bijhouden van leervorderingen en ontwikkeling

Wij geven geen cijfers voor de toetsen en opdrachten van de complexe opdrachten. De leerlingen krijgen voor de opdrachten en portfolio’s een A, B, C of D. De letters staan voor het volgende:

D: starter
C: in ontwikkeling
B: gevorderd
A: excellent

Het gebruik van deze letters zorgt ervoor dat we de ontwikkeling van de leerlingen naar voren kunnen laten komen. Voor de kennistoetsen krijgen de leerlingen een O, M, V of G. Waar leerlingen normaal gesproken wel cijfers krijgen voor toetsen, kan daar niet altijd een passend vervolg aan gegeven worden. Zo kan een leerling met een hoog cijfer weinig geleerd hebben (hij kon het al) en een leerling die een diepe onvoldoende haalt voor een onderdeel, kan zich daarbij neerleggen met de gedachte (‘ik ben hier gewoon niet goed in’). Belangrijk is dat een leerling zijn eigen ontwikkeling doormaakt, dus gepersonaliseerd leert.

Daarom monitoren wij de leervorderingen met:

  • diagnostische toetsen;
  • toetsen met RTTI om, los van de beoordeling, inzicht te krijgen in de leerprestaties van leerlingen;
  • portfolio-opdrachten als onderdeel van de complexe opdracht per periode van 8 weken in OneNote (zie middel)
  • feedback aan de hand van rubrics;
  • portfoliogesprekken met de coach of mentor;
  • een eindopdracht per periode.

Middel

Op dit moment werken wij met een eigen methode in OneNote van Microsoft Office. In OneNote zitten alle opdrachten afzonderlijk. Deze opdrachten zijn voorzien van links naar filmpjes, internetbronnen of opdrachten. Leerlingen kunnen op deze manier zonder boek zelfstandig aan de opdracht werken. In OneNote maken de leerlingen een eigen portfolio aan waarin ze alles noteren; van aantekeningen tot zelf ingevulde rubrics. Aan het einde van de complexe opdracht wordt dit portfolio bekeken en beoordeeld. Daarbij wordt gebruik gemaakt van zakboekvaardigheden. We kijken in het portfolio vooral naar de persoonlijke ontwikkeling die de leerling doormaakt.

Hoe kunt u uw zoon of dochter ondersteunen?

De leerlingen krijgen op een andere manier les. Ze zullen veel zelfstandiger moeten werken. Het is heel belangrijk dat de leerlingen studievaardigheden aanleren. Dit leren zij van hun mentor. Ze gebruiken een agenda om te kunnen plannen.

Tips om uw zoon of dochter te helpen:

  • Vraag na wat ze moeten leren en waar het staat.
  • Laat uw zoon of dochter vertellen over de verschillende onderdelen en vraag naar samenhang.
  • Bekijk samen de planning van het project.
  • Vraag naar de producten die uw zoon of dochter af moet hebben.
  • Bekijk samen de OneNote.